1. & 2. Dezember 2022: Diskursmacht - Wissen - Teilhabe. Welche Rolle spielt epistemische Gewalt in der Philosophie?

Die Frage danach, welche Rolle Wissen und Wissenschaften für eine sozial gerechtere und nachhaltigere Gesellschaft spielen, ist sowohl in der philosophischen Debatte als auch im Diskurs benachbarter Disziplinen hochaktuell. Dabei geht es neben den Faktoren gelingender Transformationsprozesse auch darum, inwiefern Strukturen der Wissensgenerierung und -kommunikation selbst gewaltförmig sind. In welcher Form treten Zugangsbeschränkungen des philosophischen Diskurses auf und sind diese Limitierungen gerechtfertigt oder wurzeln sie in rassistischen, sexistischen und klassistischen Vorurteilen?

English Title: Knowledge, Participation and Power of Discourse. The Meaning of Epistemic Injustice in Philosophy

 

  • You can register for the Workshop held in English and for the Round Table, held in Geman.
  • Sie können sich für den Workshop in englischer Sprache und den Round Table auf deutscher Sprache anmelden.

 

More infos concerning the Workshop: https://www.hfph.de/hochschule/veranstaltungen/workshop-diskursmacht-wissen-teilhabe

More infos concerning the Round Table: https://www.hfph.de/hochschule/veranstaltungen/round-table-diskursmacht-wissen-teilhabe

 

Registration: www.hfph.de/diskursmacht

 

Practical and intercultural Philosophy as well as transformative research offer approaches to questioning universalisms and disclosing practices of othering. Media ethics provides understanding on how master and base narratives shape the perception of knowledge and science. The question is: In what way are these critical approaches epistemically unjust themselves, obstructing the vision of participation and increasing social justice? Exclusive access, rigid boundaries between (scientific) disciplines and traditional personnel policy are just a few examples for the structures of power philosophy is entangled in.

The event consists of workshop units and a round table in the evening. We wish to open a space for joint learning. Mutual appreciation and inspiration are important to us.